– Grunden är naturligtvis att ha en bra hemsida på ett modernt CMS (Content Management System) samt att ha en förståelse för hur sökmotorerna fungerar och därigenom inse de viktigaste sökorden och nyckelbegrepp som den egna verksamheten är betjänt av, säger Joe Formgren, kommunikationsstrateg på Precis Reklam och grundare av Svensk Webbservice. Med rätt budskap på er hemsida så hittar mängder av både nya och gamla kunder dit. Det duger inte att gena och enbart förlita sig på sociala medier eller hoppas att man får en artikel i en lokaltidning någon gång per år. Det gäller att ha en genomarbetad strategi från start.

Sökoptimering mot Google och övriga sökmotorer är ett arbete som kräver underhållning då det gäller att bibehålla de resultat som man lyckats åstadkomma samt att ha en SEO-strategi som följer med i utvecklingen och hela tiden utvecklas.
– Strategin är ju grunden för ett lyckat arbete så det gäller det att den byggs av kunskap, förståelse och erfarenhet samt med hjälp av bästa tänkbara verktyg. Vi arbetar från grunden med storytelling, content och SEO vilket innebär att vi hjälper våra kunder med att både formulera, publicera och distribuera sina budskap i form utav bra innehåll. Grundkanalen är att publicera på den egna hemsidan och därefter distribuera budskapet vidare till nyhetstjänster och naturliga målgrupper som befintliga kunder och journalister med flera. Sedan kompletteras detta naturligtvis med sociala medier som Facebook, LinkedIn där kunden kan kommunicera direkt med sina vänner och följare. Genomslaget för budskapen förstärks naturligtvis genom marknadsföring av artiklarna på medierna samt sökmarknadsföring som Adwords.

I princip alla svenska internetanvändare använder regelbundet sökmotorn Google i sitt sökande på internet. Google har alltså mer eller mindre blivit synonymt med surfandet på nätet och det här har öppnat upp en marknad för många oseriösa aktörer men även rena bedragare. De utger sig ofta för att i någon form företräda Google eller häver ur sig massor av facktermer kopplade till Google, sökmotoroptimering och digitalisering som kan få den mest luttrade entreprenör att känna sig mindre vetande och därför förhållandevis enkelt kan låta sig luras av dessa skojare.
Många företagare förstår inte vad de accepterar över telefonen och kan få fakturor på tiotusentals kronor utan att de har en aning om vad det egentligen är för nytta med den ”tjänst” som de beställt.
– Vi hjälper till genom att börja med att att reda ut begreppen, säger Joe. Det gäller att komma på första sidan vid sökningar och därmed vara ”top of mind”. Dessutom gäller det att få relevanta besökare till er hemsida.

Hur når man då rätt målgrupp med vilken frekvens och till vilket pris?
- Tillsammans med kunden så gör vi en förhållandevis enkel analys och därefter upprättar vi tillsammans en kostnadseffektiv plan. Görs det här på rätt sätt så kan man ganska fort läsa av ett markant ökning av besökarna på hemsidan samt vilka undersidor eller ännu hellre så kallade landsningssidor de besöker. Det betyder ju konkret både fler prospekt, kunder och affärer direkt online.

En genomgång med Svensk Webbservice eller den ni vänder er till skall kunna förklara, ge svar och lösningar på de digitala frågor och uttryck som kan förekomma enligt nedan:
• Kvalitetssäkra er kommunikation - enklare än ni tror med rätt partner.
• CMS (Content Management System) - Välj rätt innehållshanteringssystem för er hemsida.
• SEO (Search Engine Optimisation) - hamna på första sidan vid dynamisk sökning.
• Sökmotoroptimering av er hemsidan - analys och åtgärder vad som bör göras.
• Sökord - Genomgång era viktigaste nyckelord.
• Definiera målgrupper - vilka mer än bara era kunder?
• CRM (Customer relationship management) - organisering av era affärsrelationer.
• Mätbara medier - nödvändigt för professionell marknadskommunikation.
• Mätbara mål - vilket resultat vill ni se?
• Nyhetstjänster, publiceringsplattformar, kanaler - mycket mer än bara sociala medier.
• Medialista - vilka mer än journalister?
• Nyhetsbrev - vem skickar vad och på vilket sätt?
• Sociala medier - Facebook, LinkedIn m.fl. - vilka gör vad?
• Nummerupplysningstjänster - var skall ni vara med och vad får det kosta?
• Telefonerbjudanden - vilka hanterar dessa och på vilket sätt?
• Mätbarhet och landningssidor - Syfte, funktioner och effekter?
• Konverteringsoptimering - Google Analytics - vilka besöker er sida, hur ofta och hur länge?
• Upprätta mediabudget - var skall ni synas och vad skiljer er från övriga reklamköpare?

– Det enklaste och bästa rådet avseende telefonförsäljare är alldeles gratis, säger Joe. Köp ingenting över telefon! Låter det intressant så be dem skicka över ett affärsförslag via e-post så kan ni titta på det och därefter återkoppla om det finns utrymme för det i er mediaplan och ni förstår vad det är för tjänster som erbjuds.
När det gäller att komma högt på Googles sökningar är strategin därför enkel. Börja med en bra hemsida på en genomtänkt publiceringsplattform och planera därefter er digitala marknadsföring.

För mer information kontakta:
Joe Formgren
070-679 79 00
Svensk Webbservice
http://www.svenskwebbservice.se
i samarbete med Precis Reklam
http://www.precisreklam.se
026-511 000