Citatet ovan är ett minne jag bär med mig från en av de fantastiska studentpresentationerna i FramFör-arbetet, då Gästriklands 50 framgångsrikaste företag utses. Ett värdefullt arbete, inte minst på grund av att ekonomistudenter medverkar.

Mindre än tio procent av Sveriges småföretag har regelbunden kontakt med högskolan eller universitetet i regionen. En regelbunden kontakt skulle kunna bidra till fler jobb och även inspirera fler att starta företag. Större företag kan ha hela avdelningar dedikerade koppling till akademin,något som av naturliga skäl saknas på det mindre företaget. Därför är det av stor betydelse att ha täta kontakter mellan småföretag och högskola.

Trots det har relativt få småföretag kontakt med högskolan. Ju större företaget är desto vanligare är det att det haft kontakt med högskolan. Det är nästan dubbelt så stor andel bland företagen med 20-49 anställda som haft kontakt med högskolan, jämfört med företagen med en till fyra anställda. Detta enligt en rapport från Företagarna med några år på nacken. Inga tecken finns dock på att detta har ändrats.

Det är väldigt hård konkurrens om jobben på storföretagen. Och ekonomistudenter runt om i landet riktar ofta kritik mot sina utbildningar för att dessa är allt för teoretiska och uteslutande inriktade på problematik kring stora, internationella företag. Att öka inslagen av entreprenörskap, rekrytering och politiska förutsättningar för företagande -genom till exempel arbeten som FramFör- skapar också en bättre och mer attraktiv utbildning.

Så vad är då studenternas roll i FramFör? Studenter på Högskolan i Gävles ekonomiprogram intervjuar företagare som ett moment av ledarskapskursen på utbildningen. De här förstaårsstudenterna, många från andra delar av landet, känner naturligtvis till vissa delar av det gästrikiska näringslivet. Sandvik, Ovako, banker, revisionsbyråer... men allt det andra då? Genom FramFör ökar kunskapen om vilket mångfasetterat näringsliv vi har. Regelbundna och väl utbyggda kontakter inspirerar dessutom fler studenter att starta företag, bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och bidrar till att skapa ett mer innovativt näringsliv.

Både företagen, studenterna och i förlängningen samhället i stort vinner på välfungerande kontakter mellan småföretag och högskolan.



DETTA ÄR FRAMFÖR
Det är kommunerna i Gästrikland, Svenskt Näringsliv, Aktiv Revision, Mellansvenska Handelskammaren, Länsstyrelsen Gävleborg och Högskolan i Gävle som utser de framgångsrikaste företagen i Gästrikland. Studenternas intervjuer används som grund för betygsättning och Aktiv Revision gör sedan en sammanvägning med de ekonomiska faktorerna innan de 50 främsta koras.

Grundkriterierna för företagen är att de funnits i minst 5 år, omsättning minst 4 miljoner/år, minst 5 anställda. Dessutom skall företaget ha haft minst 5 år av försäljningsökning med minst bibehållen avkastning.