När drevet går i sociala medier

14/8 kl. 10:00

Många gånger fälls kommentarer eller delas inlägg utan att man först tar reda på fakta. Trots att det skrivs och informeras fortsätter inlägg att gå runt år efter år. Det kritiska tänkandet måste alltid finnas med, även bakom en dator. För det går fort när drevet går i sociala medier och den som är oskyldigt anklagad kan ha svårt att få upprättelse, om det ens är möjligt.

Häromdagen gick filmen ”Den gröna milen” på SVT. Filmen startar med drevet som söker efter två små flickor som försvunnit och den gärningsman som man misstänker har kidnappat dem. Med högafflar, gevär och de vapen man tror sig behöva ger män och kvinnor sig ut på jakt.

Drevet drar fram och når till slut fram till den plats där de hittar den storgråtande gigantiska mörkhyade mannen John Coffey som sitter lutandes mot en sten med två blodiga barnkroppar i sina stora nävar. Han tillfångatas och transporteras till fängelset där de dödsdömda sitter.

Ingen ifrågasätter hans skuld och när han till slut sätts i den elektriska stolen är det enbart en liten skara som känner till sanningen, den att han är oskyldig och snarare ett av guds mirakel med förmåga att bota och rädda liv. Publiken spottar sin avsky mot honom när han med sina sista ord säger att han beklagar den han är, den som tvingas uppleva mänsklighetens smärtor.

Samma sak händer i sociala medier
Precis som i jakten efter John Coffey samlas människor i sociala medier och hänger på drevet utan att först kolla fakta. Det händer dagligen. Och trots att det skrivs om detta gång på gång och trots att en och annan i bekantskapskretsen försöker dementera så händer det.

Inlägg med felaktigheter, med länkar till sidor som liknar nyhetssidor men med vinklad syn på verkligheten eller meddelande i Messenger om att inte lägga till en viss person. Dessa delas och sprids ofta utan eftertanke.

Avsätt tid för faktakoll
Det tar några minuter att göra en enkel sökning på Google som snabbt kan visa om det man just läst har tvivelaktig information eller inte. Den tiden är värd att lägga för att behålla sin egen trovärdighet, värdighet och rykte. Den som använder sig av Chrome kan också snabbt göra en bildsökning och se om bilden används på fler ställen på internet och därigenom göra en analys av trovärdigheten.

Inlägg som blir spam
Dåligt översatta inlägg med visserligen bra och intressant innehåll uppmanar till att kopiera och dela vidare när vi istället kan skriva ett personligt inlägg om ämnet. Ett inlägg som troligtvis kommer att läsas och uppskattas betydligt mer än de som sprids och spammar våra flöden.

När drevet går
Drevet kan få förödande följder för en människa och när det väl har hamnat på nätet tycks det vara stört omöjligt att få bort det därifrån. Människor med skyddad identitet hittas av fel personer för att en efterlysning har delats. Andra har blivit falskt anklagade för brott de inte begått för att någon använt deras bild i felaktigt syfte. Eller som Magnus vars enda brott är att han avslutade en relation och där exets bekanta startat en varning för att lägga till honom som vän. Det var flera år sedan men jag fick varningen i min inkorg på messenger häromdagen. Om han nu var värd ett straff, då räcker det nu.

Ifrågasätt alltid först
Den som befinner sig i sociala medier måste alltid vara kritiskt och ställa sig frågan ”vem tjänar på det här?”. Dyker en varning upp om att inte lägga till en person som vän bör man naturligtvis fråga sig varför denna person ens skulle vara intresserad av att skicka en vänförfrågan och varför du skulle kunna tänkas tacka ja.

Tvivlar du = avstå
Regeln är att alltid, om det inte känns helt rätt, avstå från att dela. Är du osäker så låt bli helt enkelt. För det handlar inte bara om att sprida lögner, felaktigheter och spam, det handlar också om dig och din egen trovärdighet.

Anna Hellqvist
Skribent och Social media manager
Midéan

Denna artikel är publicerad på Företagsbladet via SvenskPress.se.
Se villkor här »

Midéan

Midéan

Medlem sedan 2017-11-17

Skribent och Social media manager.
Midéan är en digital och verbal partner - ett företag som arbetar med digitala medier i olika former. Med kre... Läs mer

Vad vill du läsa?

Publicera

Välj ditt språk

Mer läsning

Erbjudanden

Visa fler erbjudanden »

Facebook

Nyhetsbrev

Senaste nytt

Hjälp

Stäng