Det är Håkan Rosén som är mannen bakom konstruktionen.
– Vikingarna byggde sina skepp med ett flexibelt skrov som tålde hård belastning men ändå väldigt lätta så att besättningen kunde bära båtarna, berättade Håkan Rosén. Jag har översatt sättet att bygga till att göra en båt av stål från Sandvik.
Stålet, Duplex, högblankpoleras så att man inte behöver måla skrovet.
– Båten är i princip helt underhållsfri och skrovet är så slätt att snäckor och andra organismer inte kan fastna, sa Håkan Rosén. Och om det fastnar något när man ligger vid kaj så ramlar det av när man kör båten, redan vid fem knop.
Ett båtskrov utsätts för hårda smällar i sjögång och därför byggs skrovet så att det kan fjädra och därmed utnyttjas stålets draghållfasthet bättre, så bra att man bara behöver en tredjedel så tjock plåt, exempelvis 5 mm i stället för 15 mm. Det gör att en båt från SSY inte väger mer än en båt med kolfiberskrov, men är både starkare och framförallt ”segare”.
– Utgångspunkten för mig var att bygga båtar som kräver minimalt underhåll, drar mindre bränsle och som kan återvinnas, sa Håkan Rosén. För traditionella fartyg beräknas den årliga underhållskostnaden för skrovet till cirka 10 procent av vad fartyget kostar, sa Håkan Rosén. Med vår konstruktion blir kostnaden i princip noll!
Man kan ju tänka sig vad det skulle innebära för de stora rederierna!
SSY har blivit rejält uppmärksammat och det är många som vill veta mer!
– Men vi tänker inte sälja, sa Håkan Rosén. Det senaste budet rörde sig om en miljard – dollar!
Hos SSY är man lokalpatrioter så förutom lokala underleverantörer och Sandvik samarbetar man även med Autokumpu, ABB, SAAB, AGA, Scania med flera.
Just nu byggs en båt för försvarsändamål, P16 I, som ska sjösättas den 26 april kl 10 vid Limöbåtens kaj eftersom kajen vid Gävle Varv är i för dåligt skick.
Nästa projekt blir P16 II som ska ha eldrift med bränsleceller mm, ”havets Tesla” som Håkan Rosén kallar den. Stockholms Landsting behöver många sådana båtar som ska användas i skärgårdstrafiken.
När det gäller finansieringen så har den hittills till stor del ordnats genom att lokala aktörer gått in som delägare i företaget. Man för också underhandlingar med Sandvik, som och kan tänka sig att bli delägare. Däremot är intresset från Norrlandsfonden, ALMI med flera ganska svalt, förmodligen för att de inte förstått sig på den geniala konstruktionen.
Hur ser framtiden ut för SSY?
– Vi arbetar idag som idé- och utvecklingsverkstad, men om det handlar om serieproduktion så måste det göras på redan befintliga varv som Kockums i Karlskrona, sa Håkan Rosén. Det kan också handla om licenstillverkning, men produktutvecklingen vill vi ha kvar här i Gävle.
SSY är ett familjeföretag med Håkan Rosén som utvecklingschef, Petra Rosén som marknadschef och sonen Rasmus Rosén som VD.
Det känns nästan högtidligt att se att det tillverkas båtar på Gävle Varv igen! Det gamla ritkontoret är idag kontor för SSY och båttillverkningen huserar i den gamla motorverksstaden! Gävle är på väg att bli ett marint centrum igen!