Planen är att dagens 26 avgångar på sträckan Gävle – Ockelbo – Bollnäs ska bli 36. Ett fåtal av dessa avgångar körs dock av SJ:s snabbtåg och stannar därför inte i Ockelbo, men en betydligt förbättrad tidtabell är ändå att vänta för Ockelboborna.

”Det stämmer att det blir i princip entimmestrafik med förtätning morgon och kväll.” säger Henrik Strömberg, strateg på Region Gävleborg och berättar att då samarbetet med SJ utökas, framförallt på Ostkustbanan, kan X-trafik förbättra turtätheten på Norra stambanan. Samarbetet innebär också att SJ kommer att utöka sin trafik på Norra stambanan.

”Det här är en av mina bästa dagar som kommunstyrelsens ordförande. Att trafiken utökas ger oss enorma möjligheter att vara en attraktiv boendekommun”, säger Ockelbos kommunalråd Magnus Jonsson (S).

Även helgtrafiken kommer att förbättras, vilket Magnus Jonsson välkomnar.

"Jag jublar! Det innebär att vi kan erbjuda våra invånare en aktiv fritid. Och dessutom är det en seger för jämställdheten eftersom kvinnor inom detaljhandeln nu har bättre möjligheter att pendla till sina jobb".

X-trafik arbetar just nu med sin ansökan om vilken trafik man vill köra. I april månad ska Trafikverket sammanställa alla önskemål från både persontrafik och godstrafiken och Henrik Strömberg tror på positiva besked från Trafikverket. ”Vi har fått goda signaler från Trafikverket så vi tror att vi ska kunna förbättra trafiken redan nu i december”, säger Strömberg.

I den regionala trafikförsörjningsplanen som politikerna i regionfullmäktige beslutat om, finns ambitioner om att köra timmestrafik på dagen med halvtimmestrafik i rusningstider på Norra stambanan och Ostkustbanan.

”För att vi ska lyckas fullt ut krävs ytterligare fordon. Vi hoppas kunna lösa detta inom ett par år”, säger Henrik Strömberg och berättar att man liksom flera andra regioner är intresserade av att begagnade tåg från UL.

För mer information se http://ockelbo.se