I denna artikel går vi igenom lite av det viktigaste inför en företagsvärdering tillsammans med den oberoende värderaren Nord Valuation.
1. Varför vill du värdera ett företag?
Börja med att ställa dig frågan vad du ska använda företagsvärderingen till. Orsaken kan vara allt ifrån att du är lite nyfiken på värdet på det bolag som du grundade en gång i tiden till att du behöver en värdering inför en tvist i en domstol. Exempelvis vid skilsmässa.
Ju ”tyngre” anledning desto viktigare är det att göra en riktig värdering. En domstol kommer till exempel aldrig att acceptera resultatet från en billig onlinevärdering utan där krävs som regel ett utlåtande från en expert.
2. Duger verkligen en företagsmäklare?
Ett av de vanligaste sätten att göra en företagsvärdering är via en företagsmäklare i samband med att bolaget ska säljas. Det kan kännas praktiskt att låta samma person som ska hitta en köpare värdera det också.
Tänk dock på att dessa värderingar per definition blir partiska. Mäklaren får provision på försäljningen. Därför finns tyvärr en risk att värdet trissas upp, vilket gör företaget svårsålt.
Vill du få en mer realistisk bolagsvärdering gör du klokt i att anlita en oberoende expert.
3. Vilken typ av företag ska du värdera?
Ett vanligt misstag, även bland företagsvärderare, är att behandla alla bolag lika. Det är en enorm skillnad mellan exempelvis ett litet företag inom tillverkande industri, en startup, ett konsultbolag och ett multinationellt företag.
När man exempelvis värderar ett litet bolag behöver man ofta titta noga på hur det ser ut i verkligheten i bolaget. Det är inte ovanligt att VD är största ägare och jobbar mer eller mindre gratis. Det måste man ta hänsyn till vid värderingen.
I riktigt stora bolag kan det gå att göra analyser som väger in kassaflöden, även framtida sådana, prognoser och marknadssituation. Men sådana aspekter är som regel irrelevanta i det lilla bolaget.
Att värdera ett konsultbolag utifrån dess tillgångar är lönlöst. Och omvänt är det missvisande att värdera ett mycket kapitalintensivt företag enbart utifrån vinst eller kassaflöde. Och så vidare.
4. Undvik spekulation
Ett annat vanligt misstag, även bland stora och erfarna redovisningskonsulter, är att värdera bolag utifrån alltför många och alltför vågade antaganden. Ett exempel på detta är när man värderar framtida kassaflöden med en så kallad DCF-värdering. Minsta feltramp och värderingen springer iväg en eller flera miljoner upp eller ner.
Ett bättre alternativ kan vara att titta på vinsthistorik i den mån det finns vinst i bolaget och sedan applicera en vinstmultipel på det, en så kallad avkastningsvärdering.
Detta kan vägas ihop med en värdering av bolagets nettotillgångar till marknadsvärde genom en så kallad substansvärdering.
Denna metodik passar som regel vid värdering av de flesta små och medelstora företag.
5. Kom ihåg att en företagsvärdering är en uppskattning
Till sist är det viktigt att påpeka att vad ett företag är värt inte är mer än en uppskattning. Frågar du två värderare kan du få två olika uppgifter. Det är ingen exakt vetenskap. Därför är det klokt att anlita en företagsvärderare som inte är alltför ”äventyrlig” utan håller ett ganska så konservativt förhållningssätt till hur ett bolags värde ska bedömas.
I slutändan finns det bara en sak som avgör värdet: Vad en säljare och en köpare är villiga att komma överens om för pris.
Ta kontakt med Nord Valuation om du vill låta göra en helt oberoende företagsvärdering.