Fler internationella förlag ansluter sig till oddsindustrin

12/3 kl. 23:59

Barstool Sports, theScore, Fox Sports och Vox Media är bara några stora digitala mediebolag som fokuserar mer på odds.

Under de senaste månaderna har digitala förlag börjat gå in i spelbranschen med ett snabba steg. Vissa företag, som The Chernin Group, har till och med bildat nya medieföretag som helt ägnar sig åt att bevaka marknaden för sportspel.

Vad ligger bakom ivern som dessa amerikanska mediejättar känner för att gå in spelverksamheten?

Det började med den amerikanska Högsta domstolen. I maj 2018 upphävde Högsta domstolen ett förbud mot sportspel utanför Nevada. Staten New Jersey legaliserade sportsbetting bara en månad efter det.

Högsta domstolens beslut, i kombination med New Jersey:s beslut att legalisera sportsbetting skapade en öppning på marknaden som digitala förlag har gått in i.

Digitala förlag är alltid på jakt efter nya inkomstmöjligheter. Mer om detta kan du läsa om på DN: https://www.di.se/live/amerikanskt-mediehus-tecknar-avtal-med-william-hill/ (som nyligen uppmärksammade ett amerikanskt mediehus som tecknade ett kontrakt med en av de största spelbolagen i världen).

Prenumerations- och medlemsprogram, annonsering, försäljning och liveevenemang är bara några av de sätt som digitala förlag har arbetat för att tjäna pengar på under de senaste åren. När Högsta domstolen upphävt förbudet mot sportsbetting öppnades en ny potentiell inkomstkälla för digitala förlag.

På grund av demografin för potentiella "spelare", är mediehus väl positionerade för att dra fördel av sportspeltrenden. Medan vissa företag, som Fox Sports och theScore, har lanserat appar för sportodds, lanserar företag som Barstool Sports och Vox Media fristående webbplatser. Barstools fristående sportsbettingportal kallas Barstool Bets.

För digitala sportutgivare är det självklart att starta en sportsbetting-sektion.
Sportspel är en naturlig förlängning av det ämne de redan täcker, liknande fantasysportligor och e-sport som förlag lanserades för några år sedan.

Publicister samlar information om odds och bettingmarknader från andra platser och publicerar sedan sina egna förutsägelser, bland annat på https://www.snabbare.com/sv/sportsbook – kombinationen av innehåll och spel hjälper till att uppmuntra publikens tillväxt och engagemang.

Synergin mellan sportspel och sportnyheter är en av orsakerna till att företag som DraftKings, som främst är känt som en spelplattform, har varit ivriga att komma in i medieindustrin.

Naturligtvis finns det nackdelar till denna typ av projekt. För det första är sportspel fortfarande en mycket reglerad bransch. Det betyder att utgivare bör förvänta sig en hel del övervakning och reglering. Att hålla sig uppdaterad med de senaste bestämmelserna och förbli kompatibel kräver vanligtvis ett internt team av experter.

Hur tjänar förläggare pengar på sportspel?

Varje utgivares affärsstrategi är unik. Traditionellt laddade teknikföretag inom sportsbetting en "spridning". Den inbyggda vinstmarginalen som sportbooks använder liknar husets andel hos ett casino.

Medieföretag som Vox tar ett annat synsätt. Vox tjänar pengar från DraftKings Nation genom att dela intäkter från försäljning av online-annonser på webbplatsen DraftKings Nation. DraftKing har redan ett robust annonsförsäljningsprogram på plats, vilket gör det lättare att börja generera en vinst från sin sportsbetting.

Andra förlag hoppas kunna generera intäkter med reklam på sina webbplatser för sportspel. Det finns emellertid oro för att vissa annonsörer kanske inte vill kopplas till spelrelaterat innehåll.

Liknande situation i Sverige
Slutsatsen av denna översikt är att USA nu mera tampas med samma regleringar och svårigheter som svenska spelföretag och annonsörer, som regleras av Spelinspektionen. Hur lagstiftningen ser ut kan du läsa på deras hemsida, https://www.spelinspektionen.se/

Alla vill tjäna pengar på sportsbetting, men eftersom att det är en ny marknad tillkommer nya regler och lagar konstant.

Daniel Sallegren

Daniel Sallegren

Från Sölvesborg, Blekinge

Medlem sedan 2018-03-22

Lektor i media och journalistik med stort för sport, musik och resor. Är för tillfället i Blekinge och föreläser om digitala medier och hur dessa... Läs mer

Vad vill du läsa?

Publicera

Välj ditt språk

Mer läsning

Facebook

Nyhetsbrev

Senaste nytt

Hjälp

Stäng

Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att fortsätta surfa godkänner du detta. Läs mer