- Företagsservice hjälpte till från A till Z. De sa vad jag behövde göra och jag gjorde det. Det var supersmidigt, säger han.
Taner Yorulmaz hittade en lokal i centrala Gävle som han tycket passade perfekt för den salladsbar han och hans partner ville öppna. Lokalen var en frisörsalong och Taner, som tidigare köpt och drivit kompletta restauranger, visste inte hur han skulle göra för att ändra lokalen till en restaurang. Ombyggnationen skulle kräva bygglov och att öppna restaurang innebär bland annat tillstånd för livsmedelshantering. Så Taner ringde till Gävle kommun och blev kopplad till Företagsservice.
Att kommunen har en service där man får rätt information från rätt ställe är superviktigt. Jag fick träffa en samordnare som frågade mig vad jag ville göra. Sedan plockade hon in alla roller som skulle bli inblandade i mina ärende, som till exempel bygglovshandläggare och livsmedelsinspektör, till ett möte. De berättade vad jag behövde göra och gav mig många tips, säger han.
Samordnaren fanns sedan med under hela resans gång och hjälpte honom att få svar på de frågor som dök upp längs vägen.
Tanken var att restaurangen skulle ha skjutbara fönsterpartier för att öppna upp under våren och sommaren. Men eftersom det var en ändring som skulle ta tid att handlägga hos kommunen tipsade bygglovshandläggaren om att söka det vid ett senare tillfälle. På så vis kunde salladsbaren öppna snabbare.
– Det är inte så lätt med alla regler och lagar som kommunen måste följa. Vi får ta det steg för steg, vi är redo att komma igång nu och vill inte vänta längre. Det enda jag önskar vore bättre från kommunen är handläggningstiden, jag trodde det skulle gå snabbare, säger Taner.
Det som från början verkade svårt gick smidigt mycket tack vare stöder från kommunen menar Taner. Och snart kommer han ansöka om uteservering och senare även om de skjutbara fönsterpartierna. Att starta en restaurang från grunden känns inte längre lika svårt.
– Jag kommer absolut att göra det igen. Jag har alltid sagt att det här är grunden till en kedja och nu vet jag att det mesta går och att det löser sig, säger han.
Företagsservice är en lotsfunktion som hjälper företagare att på ett enkelt sätt hitta rätt kontaktväg till den information de behöver från kommunen.
Hit kan företagare vända sig för att få svar på en enkel fråga eller för att få ett samordnande stöd under en längre tid.
- Vi hjälper dig som är företagare med både stora och små frågor. Vid mer komplexa ärenden kan vi hjälpa till med samordningsmöten och finnas med under en längre tid. Vi utgår helt enkelt från dina behov och hjälper dig så länge du behöver, säger Therese Sandberg, näringslivsutvecklare och samordnare för Företagsservice.
All rådgivning är kostnadsfri och under sekretess.
Vad kan vi hjälpa dig med?
www.gavle.se/foretagsservice eller 026-17 80 00 (tonval 5)