Frukost om respekt och lönsamhet

28/10, 2015 kl. 21:20

Vad respekterar vi hos andra människor? Vilka egenskaper gör oss framgångsrika på jobbet?

Donald Davies & Partners redovisade en undersökning som utmynnat i en rykande färsk trendrapport med namnet ”Den osynliga valutan”. De bjöd den 22 oktober in kunder och samarbetspartners till ett frukostseminarium på Lantmäteriet i Gävle. Lars Alfredsson från Donald Davies i Gävle hälsade alla välkomna innan Marcus Segersvärd, Marknadsstrateg från Uppsalabyrån Komson presenterade resultatet.

– Erfarenhet, förmåga och en trevlig personlighet är några av de egenskaper som alla tycks uppskatta hos en projektledare. Att hitta rätt balans är inte alltid det lättaste när pressen är stor, men faktum är att du ofta vinner mer respekt från dina medarbetare om du exempelvis erkänner dina misstag och felaktiga beslut längs vägen, berättade Marcus.

Hela 93,3 procent av de som deltagit i undersökningen uppger att det väcker deras respekt när någon visar att deras handlingar stämmer överens med deras ord.

Frågan som ställdes var vilka egenskaper eller organisationer som deltagarna i fokusgruppen beundrade. Det visade sig vara en svår fråga att svara på. Många upplevde att beundran är ett starkt ord som det krävs mycket för att leva upp till.
Däremot var det lätt att prata om respekt, både vad som väcker och släcker den. Det stod snabbt klart att respekt är viktigt. Dels att själv känna sig respekterad,
dels att kunna respektera andra, inte minst på jobbet.

De egenskaper vi uppskattar mest är i följande ordning:
1. Ärlighet 58,0%
2. Drivkraft att förändra/skapa något nytt 50,0%
3. Ödmjukhet inför sig själv och sin förmåga 48,8%
4. Vänlighet och omtänksamhet om andra 43,2%
5. Ledarskapsförmåga 38,3%
6. Viljan att lära och sprida kunskap till andra 34,0%
7. Förmågan att sprida glädje till andra 33,9%

De egenskaper som ogillas mest är:
1. Att vara falsk 83,9%
2. Att förminska andra 80,8%
3. Att ljuga 62,1%
4. Att köra över andra 48,5%
5. Att alltid framhäva sig själv 41,0%
6. Att se sig själv som ett offer 37,3%
7. Att vara ekonomiskt girig 28,6%

Den bästa kombinationen för att nå framgång i yrkeslivet är att vara både trevlig och duktig. I valet mellan duktig och trevlig väljer chefer oftast att anställaden som är trevlig. Att vara besserwisser eller alltid försöka vinna diskussioner är inga vinnande egenskaper.

En egenskap som efterfrågas hos chefer är ödmjukhet. De som själva är chefer värderar ödmjukhet och respekt ännu högre än genomsnittet.

Läs mer om rapporten här:
http://ddp.se/trendrapport2015/

Denna artikel är publicerad på Företagsbladet via SvenskPress.se.
Se villkor här »

Joe Formgren

Joe Formgren

Medlem sedan 2007-04-21

Joe Formgren är reklamman, marknadsförare och kommunikationsstrateg. Grundare av SvenskPress.se genom Gestrike Media AB och delägare i Precis Rek... Läs mer

Vad vill du läsa?

Publicera

Välj ditt språk

Mer läsning

Erbjudanden

Visa fler erbjudanden »

Facebook

Nyhetsbrev

Senaste nytt

Hjälp

Stäng