Under hösten har fyra domar fallit där tingsrätten delar åklagarens gärningsbeskrivning och dömer de tilltalade till dagsböter för otillåten taxitrafik.
En av de åtalade nekar, medger att det var hans bil men att han kan ha lånat ut den till en kompis. Tingsrätten anser att vittnets redogörelse är mer trovärdigt. Den åtalade säger att han inte visste varför han hade fått 100kr via Swish, samtidigt som transporten utfördes, vilket tingsrätten heller inte ansågs vara trovärdigt.
Svenska Taxiförbundet konstaterar att tingsrätten i Luleå har dömt till kännbara dagsböter:
– Tingsrätten har gjort en tydlig markering mot svarttaxi, säger Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet. Dessa förare är nu väl medvetna om att man sysslat med något olagligt, vilket vi hoppas får spridning via "djungeltelegrafen. Svarttaxi är olagligt och verksamheten riskerar utsätta passagerarna för fara samtidigt som seriöst arbetande företagare och förare drabbas av osund konkurrens.
– Gävle Taxi har naturligtvis, likt övriga taxi-Sverige, uppmärksammat domarna i Luleå och applåderar det goda jobb som Luleå Taxi, polisen och Tingsrätten har uträttat, säger Fredric Mellberg, platschef på Gävle Taxi. Detta skickar tydliga signaler till de som ägnar sig åt att köra svarttaxi. Böter känns ju naturligtvis kortsiktigt i plånboken hos dessa förövare, men det som verkligen märks är ett indraget körkort. Välkommet vore också om deras bilar kunde beslagtas och förverkas.
Önskvärt vore om plattformsföretagen, till exempel Facebook, tog sitt ansvar och stängde ner de grupper som bedriver eller förmedlar otillåten taxitrafik. Vi hoppas att polisen i Gävleborg, och övriga Sverige för den delen, följer det arbetssätt som polisen i Luleå har använt sig av. Om polisen vill samarbeta med oss på Gävle Taxi 129000 och få in uppgifter om de svarttaxibilar vi ser rulla i Gävle, så ställer vi givetvis upp och redogör för våra iakttagelser.
Svenska Taxiförbundet har till regeringen framfört krav på skärpta straff i form av högre böter och att fängelse ska ingå i straffskalan för olaga och otillåten taxitrafik. Även att den som förmedlar, medverkar till eller på annat sätt möjliggör otillåten taxitrafik ska kunna dömas till ansvar.
Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet
mobil: 070 623 29 00, mail: lennart.kalderen@taxiforbundet.se
Om Svenska Taxiförbundet
Svenska Taxiförbundet är en branschorganisation som företräder Sveriges taxiföretag. Vårt uppdrag är att ge medlemsföretagen bästa möjliga förutsättningar att växa och utvecklas genom att skapa goda villkor. Vi gör det med påverkan.