En konventionell marknadsplan beskriver däremot konkret, om den är rätt utformad förstås, hur du ska nå ut till din målgrupp och marknadsföra dina produkter eller tjänster. Den innehåller information om hur du tänker att du ska attrahera kunder, vilka kanaler du ska använda för att nå dem, hur du ska skilja dig från konkurrenterna, och vad du ska göra för att öka försäljningen. Marknadsplanen definieras därmed som en del av affärsplanen och hjälper dig att implementera din marknadsföringsstrategi.
Jag håller med om ovanstående punkter i sak men har tagit fram en metod kallad "Marknadsplanering - 40 år på 40 minuter". Den är anpassad för mindre och mellanstora företag och organisationer för att ni inte skall fastna i pappersexercis och dyra konsulter för att få ordning både på strategi, taktik och framför allt kunna kvalitetssäkra er marknadskommunikation när det gäller budget och val av mediekanaler.
Med en miniutbildning på ett par timmar reder vi ut begreppen och ni får en betydligt större insikt och förståelse för begreppen marknadsföring och marknadsplanering. Jag kommer även att visa er hur de två absolut viktigaste fundamenten i affärsplanen är halva marknadsplanen. Dessutom får ni reda på vad det är för konkret skillnad på reklam och marknadsföring!
Jag delar med mig av tre decenniers erfarenhet och kunskap som grafiker, kommunikationsstrateg och IT-entreprenör. Tycker du att detta låter intressant och spännande så är du varm välkommen att läsa mer här:
https://formgren.com/miniutbildningar
Joe Formgren
Kommunikationsstrateg
070-679 79 00