Vi ska kunna räkna med ett brev på posten
6/11, 2017 kl. 12:59Över hela Gästrikland finns små och stora företag som varje dag skapar jobb och tillväxt. För de som ligger långt bort från de större städerna är avstånden också större. Därför blir en trygg och snabb postservice och tillgång till stabil digital infrastruktur grundläggande för att företagen ska kunna fortsätta skapa de värden som är helt nödvändiga om hela Gästrikland - ja, hela Sverige, ska kunna utvecklas.
Enligt undersökningar från Företagarna är god postservice och internetuppkoppling den övergripande viktigaste frågan för landsbygdens företagare. Att inte ha tillgång till postservice kan vara frågor som stoppar entreprenören från företagsetablering eller fortsatt verksamhet på landsbygden. Något som slår hårt mot små orter.
En mer långsam postgång väcker därför viss skepsis hos många företagare i gles- och landsbygd. Samtidigt kan vi inte komma ifrån att postservicen i dag är mycket otillfredsställande - med denna ändring kan vi hoppas på en förändring till det bättre för dessa företag. Det är trots allt bättre att posten kommer fram en dag senare än vanligt, än inte alls. Med förändringen tillkommer även kravet att 95 procent av breven ska komma fram senast efter två dagar. Tillsynen kommer dessutom bli hårdare vilket lägger ytterligare press på Postnord att leverera i tid.
I och med denna förändring blir det dock än viktigare att förbättra internetuppkopplingen runt om i landet – annars har företagen i glesbygd svårt att konkurrera med företagare i övriga landet. Allt för många orter har osäker eller bristfällig internetuppkoppling, med frekvent återkommande störningar, något som är av högsta vikt att lösa för de företagare som är verksamma där. Därför är det väldigt viktigt att regeringen möter den efterfrågan av välfungerande bredband som finns i landet. Det går inte att förlita sig på att digitaliseringen ska ersätta snabb postservice, där är vi inte ännu. Därför behöver vi lita på att ett brev på posten levereras.