Här ger vi några tips på on-page SEO och hur det kan förbättra din placering i Googles sökresultat.
Vad är skillnaden på on-page och off-page SEO?
Det kan vara svårt att förstå sig på den digitala världen och alla förkortningar som används. Många gånger kan det vara så att du läser om vad till exempel on-page SEO är men inte riktigt förstår vad det innebär.
Kort förklarat innebär on-page SEO att hemsidans sökord förbättras så att den rankas högre på sökmotorer som Google, Bing och Yahoo. Om du själv skriver “konstgräs” som sökord får du upp väldigt många olika resultat. Det är sökorden som sorterar de olika hemsidorna och därmed rankar dem. För att din hemsida ska rankas så högt som möjligt gäller det att optimera sökorden på hela hemsidan.
Off-page SEO handlar mer om länkar och inte så mycket om sökord. Om en annan hemsida har länkat till din gör det att den rankas högre i sökmotorer.
Är det nödvändigt att anlita en firma?
Du behöver egentligen inte vara speciellt begåvad när det kommer till teknologi för att utföra allt arbete på egen hand. Det som krävs är intresse och framför allt tid. Eftersom den digitala världen ständigt uppdateras kan det vara svårt att hinna med, speciellt när du måste utföra dina vanliga arbetsuppgifter.
För många kan det verkligen löna sig att anlita en firma som tar hand om SEO och uppdaterar innehållet kontinuerligt.
Förbättra din on-page SEO
- Håll koll på vad din målgrupp använder för sökord och använd dem i hemsidans innehåll
- Se till att hemsidan är mobilanpassad
- Skapa tidlöst innehåll på din hemsida i form av guider, vanliga frågor etc
- Infoga sökord på ett naturligt sätt istället för att använda dem alldeles för mycket
- Interna länkar förbättrar användarupplevelsen