Strategi för platsvarumärket Gävle
19/5, 2017 kl. 00:45Marknadsföringen är viktig för att man ska nå ut till sina kunder och då är ett starkt varumärke ett viktigt element för att man ska lyckas. För att få veta mer om den nya strategin för platsvarumärket Gävle bjöd Hamrånges Företagarförening in Annelie Hydén, varumärkesstrateg på Gävle kommun, till frukostmöte på restaurang Hos Eva på Södra Skeppsbron den 18 maj. Ett trettiotal medlemmar och gäster var där och lyssnade på föredraget. Gävle kommun representerades av Inger Källgren Savela, kommunalråd (M), Johan Tunhult, näringslivschef, och Annika Janglund, näringslivsutvecklare.
– Platsvarumärket är ett av tre varumärken som Gävle kommun arbetar med, sa Annelie Hydén. Platsvarumärket Gävle ägs av alla som bor och verkar i Gävle, och kan användas i sammanhang där platsen Gävle kommuniceras och bilden av Gävle stärks.
Förutom platsvarumärke, en stiliserad bock som formar bokstaven G, har kommunen också det traditionella varumärket med en sköld med tre ankare och som representerar Gävle kommun som organisation samt ett arbetsgivarvarumärke, ”Vi gör Gävle bättre!”.
– Ambitionen är att i samråd med bland annat er företagare lista ett antal fördelar med Gävle som vi kan ladda platsvarumärket med, sa Annelie Hydén.
Sedan tidigare är platsvarumärket Gävle laddat med en rad egenskaper, några exempel:
• En stad med historia och tradition
• Bra kommunikationer
• Tillgång till högre utbildning
• Bra möjligheter till friluftsaktiviteter
• Bra restaurangutbud
• Framstående inom elitidrott
Varför ett platsvarumärke?
• Kraftsamling kring en gemensam bild och en gemensam spridning
• Gemensamt verktyg för utveckling och förbättring
• Behålla gävlebor och öka antal inflyttare
• Behålla befintliga och öka antal företag och arbetstillfällen
• Öka antalet återkommande och nya besökare
– Jag tänker anordna workshops kring kommunens varumärkesstrategi och hoppas att ni är intresserade, sa Annelie Hydén. Det skulle kunna vara en återkommande punkt på er agenda!
Workshop kring varumärkesstrategiskt kan enligt Annelie Hydén innehålla:
• Starka egenskaper
• Önskvärd position
• Ambassadörer
• Berättelser
• Målgrupper
• Aktiviteter
• Ambassadörsuppdrag
– Vi kan alla hjälpas åt för att berätta om Gävles styrkor för att locka hit både företag och talanger, avslutade Annelie Hydén.
Kevin Sjögren och Christina Persson berättade sedan om Hamrånge Företagarförening och de aktiviteter de anordnar.
– Vi har 104 medlemmar och vi har många olika företag, bland annat ICA-butik, konditori, bank, delikatessbod med lokala specialiter, bygghandel, Garn- och Tygbod, blomsterhandel mm, sa Kevin Sjögren. Vi ordnar också marknader några gånger om året samt torghandel varje månad.
Aktiviteterna lockar besökare från hela regionen och har inneburit ökad omsättning. – Våra marknadsdagar och vår torghandel är uppskattade av besökarna, sa Kevin Sjögren. En kille från Gävle frågade vem som ägde vår bygghandel och när jag sa att det var jag och en kompis sa han ”Men vad roligt att får prata med ägaren direkt!”
Kommande aktiviteter:
Gävles Eldklot där Årets Företagare i Gävle presenteras, Konserthuset, 24 maj kl, 18-21
Sommarfest Hos Eva den 16 juni kl 18
Nästa frukostmöte den 31 augusti kl 8