Digital marknadsföring har revolutionerat branschen

Sedan introduktionen av digital marknadsföring har dess popularitet exploderat för varje år som går. Det är inte särskilt konstigt, det är betydligt enklare, smidigare, billigare, och det är lättare att få exponering för rätt publik. Tack vare detta har den traditionella marknadsföringen sett ett rejält tapp till det digitala, vilket säkert inte kommer som någon överraskning för de flesta.

Stora investeringar ligger bakom dess framfart, både från de som utvecklar programvara och system, men även från de kunder som sedan använder tjänsterna. Hur har detta finansierats? Sms lån är ett mindre lån som mycket väl kan ha använts från mindre aktörer, men de större aktörerna har tagit in kapital från stora jättar för att ha råd med att finansiera den digitala marknadsföringens framfart. Den digitala marknadsföringen har dock generellt sett varit ganska mycket billigare än den traditionella marknadsföringen, även om dessa siffror har jämnats ut en aning på senare tiden.

Bakomliggande faktorer till dess popularitet

Följande faktorer är exempel på vad som ligger som grund för den digitala marknadsföringens popularitet:

Sociala medier: Sociala mediers framtåg är en av de stora faktorerna för varför den digitala marknadsföringen har exploderat under årens gång. I takt med att fler och fler använder sociala medier är det inte särskilt konstigt att marknadsföringen ökar inom dessa kommunikationsmedel. Det finns även många olika sociala medier, vilket gör att möjligheterna nästan är oändliga. Facebook, Instagram och Twitter är bara exempel på medier där den digitala marknadsföringen har sett en rejäl framfart sedan dess begynnelse.

Bättre enheter och tillgång till internet: Tack vare att våra enheter har blivit allt bättre och numera är väldigt kraftfulla är det ännu lättare att ta del av och ägna sig av digital marknadsföring. Våra mobiltelefoner är ständigt uppkopplade till internet på ett eller annat sätt, vilket gör att vi ständigt är exponerade för de medier där digital marknadsföring förekommer.

Billigare och enklare: Det är ofta ett billigare och smidigare alternativ till traditionell marknadsföring. Marknadsföring via vissa kanaler kan vara betydligt billigare än traditionell marknadsföring, och det tar betydligt kortare tid och är mycket enklare att komma igång med i jämförelse med exempelvis en reklamtavla.

Enkelt att nå rätt publik: Med digital marknadsföring är det betydligt enklare att nå rätt publik i jämförelse med traditionell marknadsföring. Via de flesta kanaler går det enkelt att anpassa vilken publik man vill nå. Här går det att välja saker som kön, målgrupp och vart de ska befinna sig, men även vilka typer av intressen de ska ha för att visas de kampanjer du skapar.

Digital marknadsföring är ett brett ämne

Digital marknadsföring sträcker sig in i många hörn och vrår. Det finns olika aspekter och saker att beakta, exempelvis SEM, SEO, annonsering via sociala medier och mycket mer.

SEM

SEM betyder sökmotormarknadsföring eller Search Engine Marketing på engelska. Den här typen av marknadsföring betyder att man betalar för att synas i sökresultaten. Det finns olika typer av tjänster att använda, men Google Ads är en av de vanligaste för den här typen av marknadsföring.

SEO

SEO betyder sökmotoroptimering eller Search Engine Optimization som det heter på engelska. Det här är inte marknadsföring på samma sätt som exempelvis SEM, här går det istället ut på att optimera sin hemsida enligt metoder som gör att man hamnar högre upp i sökresultaten. Ju högre upp en sida befinner sig i sökresultaten, desto mer trafik får den i regel. Mer om SEO och trenderna hittar du på DagensTeknik.

SMM

SMM betyder Social Media Marketing och innebär marknadsföring via sociala medier. Den här kategorin är ganska bred och inkluderar allt från att skapa värde via sociala medier, till att skapa annonser och kampanjer via exempelvis Facebook och Instagram. Det här är en av de mest populära digitala marknadsföringstrenderna idag, vilket inte är särskilt konstigt med tanke på hur många det är som använder sociala medier.

E-postmarknadsföring

Marknadsföring via e-post är en av de mest traditionella typerna av digital marknadsföring. Sedan internets begynnelse har marknadsföring via e-post använts, men används fortfarande på regelbunden basis i dagens samhälle. Reglerna för metoden och hur den används har utvecklats mycket sedan dess begynnelse, det är mer strukturerat och “civiliserat” nuförtiden.

Andra typer

Utöver detta finns det ett flertal andra typer och kategorier. Att skriva på forum är något som skulle kunna klassas som guerilla-marknadsföring online, men kan även vara en del av en SEO-strategi. Många kategorier inom den digitala marknadsföringen överlappar med varandra.

Det krävs en hel del engagemang för att bli bra på det

För att kunna utforma effektiva kampanjer, annonser, SEO och liknande krävs det att man har en hel del kunskap och information. Om du inte riktigt vet vad du gör kommer resultaten förmodligen inte att bli särskilt bra, men om du tar dig tid och lär dig hur dessa digitala marknadsföringsmetoder fungerar kommer du att bli belönad.

Av den anledningen kan det vara en bra idé att ta del av några guider online, och noggrant följa dina kampanjer för att se vad som fungerar och inte.

Summering

Digital marknadsföring är väldigt populärt, och blir mer och mer populärt för varje dag som går. Det utvecklas nya tekniker och metoder på löpande basis, och de befintliga aspekterna förbättras för varje dag som går. Med tanke på att det för varje dag tillkommer fler och fler människor till internet är det inte särskilt konstigt att digital marknadsföring är extremt populärt i dagens samhälle.

SEO och SEM är för närvarande några av de vanligaste metoderna, tillsammans med SMM och E-postmarknadsföring. För att kunna utforma bra kampanjer och annonser krävs det att man har en del kunskap och lägger ner lite tid och möda, men det krävs långt ifrån samma engagemang som vid traditionella annonser.